Pages

Wednesday, February 22, 2012

RESEPI SAJIAN BERPANTANG


RESEPI SAJIAN SET BERPANTANG

Ikan Selar Panggang

Garam, halia, kunyit kan ikan selar. Balut dgn daun pisang atau daun kunyit, panggang.
Halia Muda Goreng
Halia muda dihiris nipis2, digoreng (deep fry) dlm minyak panas sehingga garing.
Simpan dlmbekas kedap udara.

Sup Sayur Campur

Bahan2:
Cauliflower, carrot, brocolli, halia, ayam.. (grinded pepper-optional)Tak perlu tumis bawang putih, rebus semuanya.. hehe.. Make sure brocolli di masukkan palingakhir takmau overcooked.

Ikan Selar Panggang

Garam, halia, kunyit kan ikan selar. Balut dgn daun pisang atau daun kunyit, panggang.
Halia Muda Goreng
Halia muda dihiris nipis2, digoreng (deep fry) dlm minyak panas sehingga garing. Simpan dlmbekas kedap udara.

Ayam Panggang

Bahan2: Ayam (seeloknya bahagian yg tak byk lemak), {halia, kunyit segar, bawang merah &putih, lada hitam- ditumbuk}

Cara: Perap ayam bersama bahan yg ditumbuk, bersama garam secukup rasa. Perap padawaktu pagi, panggang waktu tghhari. (boleh juga digoreng dgn minyak yg sedikit)

Kerabu Ulam

Bahan2: Ulaman spt pegaga, serai kayu (daun salam), mengkudu dan daun cekur, {lada hitam,bwg merah, isi ikan selar panggang-ditumbuk bersama sehingga lumat}

Cara: Hiris nipis2 (jika suka) daun2 ulam (boleh campur jika suka), gaul bersama bahan ygditumbuk. Jgn lupa garam secukup rasa. Boleh dibuat stok dan disimpan dlm peti ais. Masa nakmakan, gaul dgn nasi panas

Sup (ayam atau ikan haruan)

Bahan2: Ayam atau ikan haruan (mana2 je), halia- dipotong, lada hitam-ditumbuk.

Cara: Rebus sekaligus bahan2 di atas. Hidang bersama nasi. Halia yg dipotong mesti makan.


Ikan Pindang

BAHAN-BAHANNYA:ikan parang2 biji bawang merah (tumbuk)2 biji bawang putih (tumbuk)2 cm halia (tumbuk)1.5 cm kunyit (tumbuk... nak pakai serbuk pun ok
asam jawaair suling10 biji cili padi*2 helai daun kunyit (potong 5 dan dibuang tulangnya)garam secukup rasa*orang tak pantang boleh boh cilipadi, orang yg berpantang jangan boh eh

CARA-CARANYA:1) Tumis bahan² yang ditumbuk tadi sampai naik bau...2) Masukkan asam jawa ngan air suling tadi3) Bila air dah didih, masukkan ikan dan garam4) Bila dah nak masak, masukkan cili padi dan daun kunyit

Ikan Goreng Halia Muda

parang atau ikan tenggiri - sekeping atau ikut sukaHalia muda - agak2Bawang besar di mayangIkan digoreng garingHalia muda di hirisBawang besar di mayangTumbuk halia muda dan bawang besar Agak2 dah hancur (jangan lumat sangat)Tumbukkan ikan goreng tadi (agak2 hancur)

Ikan bilis masak lemak lada hitam

Ikan bilis (agak2 banyaknya)1 mangkuk santan kelapa (yang pekat)2-3 ulas bawang kecil1/2 inci kunyit hiduplada hitamTumbuk kunyit, bawang merah dan lada hitamBahan yang ditumbuk, dimasukkan dalam santanJerang atas api, dan kacau selalu - kalau tak nanti naik minyak(macam kita buat masak lemak cilipadi)Agak2 dah mendidih, masukkan ikan bilisTunggu sampai masak

Ikan Haruan Goreng Rempah

1 ekor ikan haruan (sedang besar)2" halia2 ulas bawang merah40 biji lada hitam di tumbuk (2 sudu Besar sos lada hitam Chef Wan atau muslim Best)2 sudu rempah ikanair asam jawa/garam secukup rasa1. Ikan disiang dan dipotong dadu lbih kurang 2"2. Gaulkan bersama garam dan kunyit serbuk - perapkan 15 minit
3. Goreng ikan hingga kekuningan / garing ( angkat tos minyak)4. Tumis bawang (tumbuk) dan halia (ketuk-ketuk)5. Masukkan rempah dan lada hitam - biar naik minyak6. Setelah itu masukkan ikan dan air asam jawa dan garam* Biasanya dalam pantang kita digalakkan makan dengan nasi yang panas dan minuman yangsesuai ialah air akar kayu. Tidak digalakkan minum air masak terlalu banyak

Sup Kurma Merah (Cina)

100 gm ayam / 50 gm ikan bilis20 gm kacang hitam20 gm kurma merah
Rebus kesemua bahan tersebut hingga empuk dan sesuai dimakan semasa masih panas.

Sup Lobak Putih

1/2 batang lobak putih (dikerat setebal 1/2 cm)Sedikit daun kucaiGaram secukup rasaDidihkan air dalam periuk, kemudian masukkan bahan2 tersebut, jangan terlalu lama. Sediauntuk dihidangkan.




Ikan Bilis Berkunyit

5 cm kunyit1 genggam ikan bilis2 camca teh lada hitamTumbukkan kesemua bahan tersebut (jangan terlalu lumat). Siap untuk dimakan bersama ulam-ulamam seperti ulam pegaga dan daun selom

Pindang Ikan Haruan/ Tenggiri

Ikan Haruan @ TenggiriLada hitam
20 bijiHalia 1 inci @ lebihKunyit Hidup 1 inci @ lebihBawang Putih 2 ulasAsam Keping 2 kepingAirgaram secukup rasaLada hitam ditumbuk halus. Halia, Kunyit Hidup & Bawang Putih boleh ditumbuk atau dihiris nipis.Masukkan Ikan dipotong ikut suka. Basuh bersih dan masukkan ke dalamperiuk. Isi air, agak-agak menutupi ikan. Masukkan lada hitam, halia, kunyit, asam keping, garam & bawang putih tadikedalam periuk yang sama. Masakkan sehingga kuahnya pekat. Makan dengan nasi panas.Kalau kita hiris bahan-2 tadi. Kita boleh makannya sekali. Mak saya kata, halia dan lada hitammemanaskan badan. Asam dan kunyit pula mengecutkan luka dalaman. Dan ikan haruan pulabagus untuk pulihkan luka.

Ayam Halia Kukus

Isi ayam tanpa lemak (lebih elok ayam kampung)4 ulas bawang putih
2 inci halia3 ulas bawang merahLada hitam yang ditumbuk/ lada sulahGaramsedikit serbuk perasa (kalau mahu)1 sudu besar minyak bijanSediakan periuk kukus, masak air dahulu. Tumbuk bawang putih, bawang merah dan halia.Perapkan ayam tadi dengan bahan tumbuk, lada hitam, garam dan serbuk perasa. Bubuh minyakbijan dan gaul rata. Akhir sekali kukus sehingga ayam masak. Elok dimakan ketika panas.

Ayam/Ikan Panggang

Bahan perapnya saya suka campur halia, bawang putih, lada hitam, serbuk kari, dan garam

Kerabu Pegaga bunga kantan

Bahan bahan1 cekak pegaga - dipotong kecil1 kuntum bunga kantan - hiris halus3 sudu kelapa parut digoreng sehingga perang tanpa minyak1 sudu kecil lada hitam1 biji cili merah - hiris halus2 ulas bawang merah dimayang halus2 biji limau kasturi - diambil jusnya, kulitnya dihiris halussegenggam ikan bilis - goreng tanpa minyakCaranya:1. Tumbuk lada hitam, ikan bilis, kelapa goreng dan sedikit garam. Jangan terlalu halus."2. Campurkan bahan yang ditumbuk bersama pegaga, kulit limau, jus limau,bunga kantan dan juga cili merah."3. Gaul rata dan hidangkan.

Kerabu Kurau Kering

Bahan bahan5 keping ikan kurau kering1 sudu kecil lada hitam kisar 2 helai daun cekur (dimayang)2 sudu besar cukaCaranya1. Bersihkan ikan kurau, goreng dgn minyak seminimum mungkin hingga masak2. kecaikan isi ikan tadi dan tumbuk.3. Satukan dengan semua bahan yg lain, gaul rata.4. Hidangkan dgn nasi panas.


Ikan Bilis & Lempoyang

Bahan-bahan
Ikan bilis,isi lempoyang,lada hitam,air perahan limau
caranya
"Lada hitam dan ikan bilis digoreng tanpa minyak hingga kering.Tumbuk hingga lumat. Campurkan isi lempoyang yang telah dibersihkandan tumbuk jangan sampai terlalu lumat. Campurkan sedikit cuka atauair perahan limau untuk melembabkannya. Makan bersama nasi panas.Amat sesuai untuk wanita selepas bersalin. "

Rendang Jantung Pisang (Banyakkan susu)

Bahan-bahanJantung pisang / PegagaDaun KunyitHaliaSantan pekatIkan TenggiriLada hitamCili Kering (buang biji)Bawang Merah/putihAsam KepingCaranyaMasak rendang seperti biasa, Apabila kuah semakin kering, masukkan ikan tenggiriMakan dgn nasi panas.

Ikan Bilis Salai

basuh bilis bersih2...pastu panaskan kuali tanpa minyak tau....salai sampai kering and taburkanlada hitam yg dah ditumbuk halus


TIPS SAJIAN SET BERPANTANG

DON'TS

Elakkan daripada makanan sejuk seperti pucuk ubi, kekacang,pucuk paku, kangkung, timun dan sebagainya. Hindari jugamakanan tajam dan berbisa, ikan masin. Air Teh!

Dilarang mengamal atau memakan ikan masin kerana bolehmengakibatkan darah nifas cepat kering & berbau busuk sertamelemahkan daya ketahanan fizikal & mental

Dilarang mkn ikan yg boleh menyebabkan kegatalan tempat sulit & kulitseperti ikan kembung, ikan tamban,cencaru,tongkol & makanan laut.


DO'S

Diigalakkan memakan ulam seperti pucuk peraga,mengkudu,ulam raja & ulam2 yg lain. sayur-sayuran ygdisyorkan selain ulam seperti sawi,lobak merah,asparagus,brokoli,tomato,salad,cili merah/hijau,ubi kentang & bawang2.

Makan buah2an semasa seperti epal merah (bkn masam),buah kurma,tin,zaitun,delima,blackcurrant(air-ribena),limau manis (kecualilimau bali), buah peach & anggur (tidak digalakkan ibu2 yg lemah bhgdada & paru2, masalah bronkitis krn boleh menyebabkan batuk)

Tips memasak ikan"Makan nasi dgn ikan bakar kosong, kadang2 ikan bilis goreng tanpaminyak, lada hitam tumbuk tak tinggal, sayur lobak putih masak air, elokuntuk banyakkan air susu. semua kukus je, ikan bilis goreng tanpaminyak, ikan haruan buat sup. Elakkan ayam jika boleh."

Makan ikan segar & dijauhi makan ikan berbisa seperti bawalhitam,terubuk, ikan berduri,ikan pari. ini boleh menyebabkan bisa-bisabatu merian(uterus) yg masih lemah & keadaan luka.

Amalkan makan ikan haruan masak kunyit ngan air asam pekat-pekatcampur lada hitam

sumber copy Resepi sajian dan menu waktu berpantang.


macam sedap plak semua menu ni haisss

2 comments: