Pages

Thursday, February 23, 2012

Jamu Bersalin Serbuk ker Pil PART 1

Hello Almaripink...

Menangis dulu weh nak minum jamu..
Pil adalah pilihan hati :)

Tapi bab-bab ini untuk anak ke 2 tak payah nak membazir beli set bersalin ratus-ratus tu ok,sebab aku macam dah belajar dari pengalaman aku tak boleh makan jamu sebarangan sebab nanti tiba-tiba baby yang akan mendapat kesannya kalau si ibu bagi susu badan...

Biasanya set bersalin akan didatangi lengkap dengan bengkungkan,so benda tu dah ada ,perlu ker aku nak berabis beratus lagi untuk barang2 dan jamu2 yang aku macam tak guna sangat tu haha,lepastu siap uncang basuh tot lah,uncang mandi lah,tu semua mak bidan aku dah uruskan so jangan membazir ok...Aku suka makan jamu tapi jenis pil tapi bila memikirkan kesan kat baby macam tak berani nak ambil risiko kali ni..
Aku akan guna juga jamu tapi yang luaran punya of coz nak cari yang memang stok indon2 punya..kok bisa kasi tegang2 semuanya,bisa juga kasi mantap...

Untuk yang dalam2 nanti part2 aku cerita ya aku nak cuba makan apa,baik untuk baby dan untuk si ibu juga..

Yang luar-luar aku nak guna Set Bersalin Air Mancur
ada 2 satu yang atas tu stok jamu bancuh air, ko bayangkan ko macam minum air cool blog .wakaka abiss cool,yang lagi satu tu pil punya...aku beli yang pil,sebenarnya aku tak kesah sebab memang aku takkan makan pil2 ni,sebab aku , ok nanti part 2 aku cerita ,cuma aku macam berkenan bila nampak isi di dalamnya wow dan ia sangat murah Rm50-Rm70 sahaja harga dia..dan set pantang ini sehingga 44hari

ini rupa dalam dia semerbak bau dia
Bersalin Lengkap Selapan (Air Mancur)
 
1. Jamu Bersalin 1
Dimakan mulai hari ke 4 sampai hari ke 8 sehabis bersalin.

2. Pil Jamu Bersalin 2
Diminum mulai hari ke 9 sampai hari ke 28 sehabis bersalin

3. Pil Jamu Bersalin 3
Diminum mulai hari ke 29 sampai hari ke 38 sehabis bersalin.

4. Tapel
Dihancurkan dengan air suam dan boleh ditambahkan Minyak Telon. Sapukan pada perut dan lakukan setiap pagi dan petang. Disarankan memakai bengkung/korset pada waktu pemakaian tapel ini selama 30 hari bagi mempercepatkan kecutan bahagian perut dan kembali sihat dan langsing.

5. Pilis
Dihancurkan dengan air suam dan sapukan pada dahi dan lakukan setiap pagi dan petang hari.

6. Bedak Dingin
dihancurkan dengan air sejuk atau air mawar. Oleskan pada wajah/kulit. Lakukan pagi dan petang

7. Minyak Telon - (2 botol)
Disapu pada dada, perut, punggung dan telapak kaki baby, terutama sehabis mandi

8. Param Beras Kencur
Dihancurkan dengan air sejuk secukupnya dan lumurkan pada diseluruh tubuh. Lakukan setiap pagi dan petang.

dulu time eca aku pakai nona roguy...biasa2 jerlah fungsinya,nak kurus ni bukan senang,apa-apan pun senaman adalah cara paling berkesan untuk kurus :)

3 comments:

  1. pakai bengkung jgn tinggal okeh..tu memg cepat kurus berdasarkan pengalaman aku ngan tacha..huhu...pastu badan lumur ngan losyen mustajab halia...gerenti..

    ReplyDelete
  2. tu la bengkung mmg wajib :)...dulu guna mustajab halia juga tapi tak kurus pon aku eheh..krim tu dulu aku pakai sejuk tiba2 boleh mengigil..

    ReplyDelete
  3. ehehehe...sapu jek hari2....aku itu lah yg aku satu di samping makan memg jaga

    ReplyDelete