Pages

Monday, March 21, 2011

SIFAT DAN SIKAP TAK SEHALUAN

Hello almaripink....

bila monday jer mesti nak ber blue blues...kenapa kenapa kena ada hari isnin ..

kali ini nak cerita sikit pasal sifat dan sikap
kenapa ada ramai jenis orang yang suka buat andai yang buruk-buruk dekat orang lain..
suka membuat negatif andaian ...

Contoh Pertama
-Ada sebuah kereta BMW 6 Series bagi lampu suruh kereta depan dia bagi lalua kat kereta dia..

NEGATIF:eleh baru naik BMW 6 Series dah sombong nak,bapak aku ada kereta lagi best kot,bawak kereta laju-laju,bagi lampu bagai,kereta aku ada lampu lah..poyo gila


Bagi aku:kalau ko bawak kat lane kanan tapi macam siput sedut,siap ada tampal P,jangan lah nak maki-maki kereta lain ok,yang bagi lampu tu kereta  BMW 6 Series kot dah tentu kereta jenis laju apa sangat nak bandingkan dengan kereta anda,kalau bapak ko ada kereta tu,itu bapak ko punya ok,ko ada???
aku dulu masa kerja nak beli kereta sanggup weh  makan maggi 3 4 bulan hehe,itu pon baru dapat deposit WIRA jer wehhh...lepastu kereta ko memang ada lampu,sebijik lampu BMW tu pecah nilai dia sebijik kereta ko lah...
bukan aku nak cakap apa kalau aku bawak kereta kalau ada kereta kat belakang bagi lampu or potong aku,kadang2 baru kita tersedar kita yang lalai..tapi kalau ikut lane kanan ada kereta besar2 bagi lampu,aku ketepi bagi dorang lalu,sebab aku tahu kalau kereta aku bawak laju mana pun tak boleh lawan laju kereta dorang...

Contoh Kedua
Mintak tolong di percepatkan urusan buat geran kekal tanah,mula-mula pongpang cakap fail dah sampai 3 minggu tapi kenapa tak buat lagi,bila check balik rupanya fail baru sampai 3hari  kot demmyu...

NEGATIF:kenapa tak siap lagi fail saya,kan dah hantar 3minggu lepas,saya pon dah tandatangan,dah bagi kat bahagian awak dah lama,patut lah permenant geran ni lambat,pegawai kat sana kan ramai,takkan sorang tak boleh nak tandatangan..saya ini dah kerja 30tahun ya,saya tahu...awak jangan nak bagi alasan

Bagi aku:pegi mampus dengan 30tahun ko tu,kau tetap tak paham kerja kat bahagian aku ini,memang jadi kat aku ok benda ini,lepas dia cakap macam tu aku macam rasa vavii la manusia ini ,dah la mintak tolong suruh cepatkan fail,ko tau tak kat tempat aku ni ada 2000 hakmilik pegawai tak daftar lagi,kalau ikut turn ko punya hakmilik tu kena tunggu yang ker 2001 hakmilik punya turn ok,tapi kita orang ini still baik hati carikan fail ko tu bila memikirkan ko orang dalam,memang tempat aku ramai pegawai tapi kita orang tak ada pegawai yang khusus yang daftar geran tetap ini,lagi satu aku nak bagitahu daftar bukan bermaksud tandatangan geran ok...kalau tandatangan jer memang senang lah derr haishh,sebab pegawai kat daerah tempat aku ni banyak kerja lain lagi, kerja dorang memang banyak terkejar-kejar nak buat itu ini,mana yang ada pesan urgent barulah kiteorang mintak pegawai  kat sini daftar,ko pegawai kat bahagian lain senang la duduk goyang kaki..huhu

kalau orang lama pandai buat kerja,tak ada wujudnya kita orang ni JKPTG hantar suruh settelkan tunggakkan daerah see orang lama yang tak buat kerja selambak ko punya tunggakkan ko tak buat...PEMALAS


ok...aku tak suka kat orang yang suka pandang negatif..tolonglah paham orang lain mungkin ada sebab yang kita tak tahu..

aku hanya cakap pasal dia,aku tak tuju kat siapa yang tak berkenaan ya...
bila aku gali-gali balik rupa-rupanya dia bestfriend pak sedara aku,kalau ko tahu aku anak buah paksedara aku mesti ko cakap baik-baik dengan aku kan...tapi aku tak perlukan simpati itu,nanti orang lain cakap orang gov memang sifat dia macam tu,dulu masa uncle tanya pasal ko aku siap cakap ko ok...tapi luaran manusia susah nak di samakan dengan dalamnya...

itulah manusia kadang-kadang silap tanpa sedar adalah memakan diri...

tapi takper moga satu hari kesedaran akan ada dalam diri dia..
aku ok jer cuma itulah...

1 comment:

  1. huh.. sabar yek k.ezy kite di sini memang begini selalu terime yang pedih2 sahaje.. kene tabah untuk bertahan lame lagi klau xboleh kite bla k..

    ReplyDelete